Just do the work

Tvoo, september 2013

Laatst zag ik Richard Gere bij Nova’s College Tour en daar werd ik echt blij van. Natuurlijk omdat hij Richard Gere was (en ik was niet de enige, want een meisje van krap 20 wilde ter plekke een beroemde zoenscene met hem naspelen – een aanbod waarvoor de zestigjarige vriendelijk bedankte). Maar ik werd vooral blij van zijn eindadvies. Dat luidde: ‘Any positive dream you have is possible … if you do the work. Nothing is easy, you’ve just got to do the work.’

Wij trainers worden de laatste tijd overspoeld met dromen van marketeers die ons het ideale verdienmodel beloven. Het idee is dat je een e-course opzet en die aanvult met webinars. Eenmalig vraagt dat flink veel tijd, maar als de e-course eenmaal af is, heb je er geen omkijken meer naar. De deelnemers gaan zelfstandig aan de slag met hun vragen over communicatie, leidinggeven, marketing, loopbaankeuzes. Dat is lekker voor de deelnemers, want die kunnen tegen een relatief bescheiden prijs wijzer worden van jouw kennis. En het is ook fijn voor de trainer, want die verspreidt zijn kennis én verdient er goed aan. Hoeveel meer win-win kun je het krijgen?

Ik geloof er niet in. Dat wil zeggen, ik geloof wel dat trainers goed kunnen verdienen aan zo’n e-course, maar ik geloof niet dat deelnemers er veel van leren. Een e-course is in wezen een boek of een college in een hip jasje en we weten dat deelnemers daar weinig van leren. Ze kunnen er wel blij van worden en ze kunnen zelfs geloven dat ze er veel van opsteken. Maar trainers weten allang dat deelnemers zich niet anders gaan gedragen door een boek te lezen of een college te volgen. En dat is waarom het draait in een training: deelnemers komen naar ons toe om hun gedrag te veranderen en niet om er tien weetjes bij te krijgen.

Daarom durf ik nu al te voorspellen dat veel e-courses een laag leerrendement zullen hebben. Deelnemers kunnen hun gedrag niet zelf veranderen, want ze zijn blind voor hun eigen valkuilen. Om te kunnen leren, is het belangrijk dat iemand anders je een spiegel voorhoudt. Elke trainer die één assertiviteitstraining gegeven heeft, weet hoe dat werkt. Hoeveel deelnemers denken niet van zichzelf dat ze beter voor zichzelf moeten opkomen, terwijl jij ziet dat ze veel meer zouden bereiken door zich beter te verdiepen in de positie van de ander? Maar haal dat inzicht maar eens uit een e-course assertiviteit waar geen trainer te bekennen is die je wijst op je zwakke punten.

En zelfs als deelnemers eenmaal weten wat ze moeten veranderen, is het moeilijk om het nieuwe gedrag in praktijk te brengen. Terug op de werkvloer reageert een klant wat agressiever dan tijdens de training of doet een medewerker net iets anders dan in het rollenspel. En dus is de kans groot dat ze terugvallen in hun oude gedrag. Daarom is het belangrijk dat je als trainer de toepassing van nieuw gedrag stimuleert. Veertig keer staat ervoor – veertig keer iets nieuws doen voordat het is ingesleten. De happy few doen het uit zichzelf, maar de meerderheid haakt af. Eigen schuld, dikke bult of een bekend patroon waarop een beetje trainer anticipeert?

Het is niet verkeerd om te dromen van een training die lekker verkoopt. E-courses en webinars kunnen daarbij helpen door deelnemers enthousiast te maken en kennis te laten vergaren. Maar daarna komt het echte werk. Voor de deelnemers die risico’s moeten nemen, feedback krijgen en oefenen – in de training maar vooral daarbuiten. En voor de trainer die moet stimuleren en bereid moet zijn om steeds te kijken naar de deelnemers: wat is de volgende stap, wat kan ik daaraan toevoegen? Just do the work.

– / – / –
Wil je de uitzending met Richard Gere bekijken? Klik op het scherm hieronder. Het fragment ‘Any positive dream you have is possible’ start op 41.35.

Get Microsoft Silverlight Bekijk de video in andere formaten.

Een reactie op Just do the work
  1. Hanneke Janzen schreef:

    Een column naar mijn hart! Trainen is een ambacht. Met een quick fix is niemand geholpen. Hoe kun je nou via een snoertje met je hart bij de deelnemer zijn…….