Sexy fokschaap

Een docent van mijn middelbare school zei het al tegen mijn moeder: in elke beroepsgroep is 20% van de mensen heel erg goed, 20% is rampzalig en 60% zit ertussenin. Je boft als je kind zo’n heel goede treft.

sexy fokschaap3Vandaag zit ik bij Krista, iemand uit de top 20%. Zelf leerkracht geweest, begeleidt ze nu kinderen met leerproblemen en vandaag gaat ze onze jongste helpen met de werkwoordspelling. Op school oefent dochter eindeloos met boekjes voor de voltooid deelwoorden, de tegenwoordige tijd, de verleden tijd. Die aparte oefeningen gaan wel goed, maar als ze zelf een verhaaltje of briefje schrijft, dan sluipt er zo weer een ‘hij werdt’ in. Ik heb geprobeerd om haar zelf uit te leggen hoe het moet, maar zonder veel succes.

Krista belooft dat ze in drie kwartier een schema kan uitleggen waardoor dochter altijd weet wat ze moet doen. Vol verwachting zitten we klaar. ‘Hoeveel mogelijkheden zijn er, denk je, om werkwoorden te spellen?’ Dochter twijfelt: wel veel, denkt ze …

‘Kijk’, zegt Krista, en ze pakt een vel wit papier, ‘hier passen ze straks allemaal op!’ Stap voor stap bouwt ze het schema op. Van de eerste vraag (is het een persoonsvorm) naar de vraag of het tegenwoordige of verleden tijd is, de zwakke en de sterke werkwoorden en het sexy fokschaap. Tot slot komen de uitzonderingen als het géén persoonsvorm is. We hebben dan drie kolommen met in totaal zeven mogelijkheden. Het ziet er mooi uit, met allerlei kleurtjes, pijltjes en tekeningetjes.

sexy fokschaapAan het eind pakt dochter haar werkwoordenschriftje erbij om te checken of ze de regels nu kan toepassen. Krista schiet in de lach: ‘Nou, daardoor krijg ik er echt zin in!’ Door haar reactie zie ik het nu ook. Wat een volle teksten met uitleg en wat een gepriegel om je zinnen netjes op de regels te schrijven!

Dochter schrijft de eerste regel en ik zit driedubbel te glimmen. Om Krista’s uitleg: ik vermoed dat ze dit wel honderd keer uitgelegd heeft, maar ze doet het met een lol en enthousiasme alsof het de eerste keer is. Om de kwartjes die ik zie vallen bij mijn kind: is het zo simpel? En om de helderheid van het schema: alle regels op één A4-tje. We moeten nog wel oefenen, dat is duidelijk, en dan elke keer het schema erbij. Net zo lang tot het niet meer nodig is, want dan zit het in je hoofd.

Als we nog een minuutje over hebben, stel ik mijn hamvraag: heb je dit schema zelf bedacht of bestond het al? Zelf bedacht. Nou ja, niet helemaal: er bestonden wel schema’s, maar die vond ze niet duidelijk genoeg. Ze heeft zelf ook moeite met spelling en daarom heeft ze zelf iets beters in elkaar geknutseld.

Sexy fokschaap4We vertrekken vol goede moed. Op weg naar de lift zie ik een A4-tje hangen voor kinder- en pubercoaching. Ik lees: ‘De praktijk wijst uit dat er na 1-5 sessies al veel verandert is in uw situatie.’ De spelfout neemt me nog meer voor haar in. Ik onderwijs wat ik zelf wil leren en omdat ik het niet leer, onderwijs ik het weer en weer en weer…

Meer weten over Krista? Bekijk haar website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *